”MAŁY GUZIK-DUŻY GUZIK”
Przed dzieckiem kładziemy duży guzik i prosimy o wyszukanie małego, kładąc płaski prosimy o wypukły itd. Dziecko samo dobiera guziki, starając się utworzyć jak najwięcej par przeciwstawnych. W zabawie udział bierze kilkoro dzieci. Na sygnał układają pary przeciwstawne. Wygrywa dziecko, które miało najwięcej par.
„SOKOLE OKO”
Bierzemy kilka guzików i obrysowujemy je. Następnie prosimy dziecko, by umieściło guziki na odpowiednim miejscu.
„ZABAWA W SCHOWANY KLOCEK”
Celem tej zabawy jest utrwalenie przez dzieci znajomości relacji: klocki mają ten sam kolor. Wszystkie klocki są umieszczone w woreczkach lub pudełkach. Każde dziecko z zamkniętymi oczyma wybiera dowolny klocek, a następnie szuka drugiego, którego długość jest równa długości pierwszego klocka. Po otwarciu oczu stwierdzają, że wybrane przez nich klocki mają ten sam kolor.
„KOLOROWE SCHODKI”
Zabawę tę możemy przeprowadzić w każdej grupie wiekowej, różnicując liczbę i długość klocków. Dzieci 6 – letnie wybierają z zestawu 10 klocków, po jednym z każdego koloru, a następnie „budują kolorowe schody”. Przy wchodzeniu i schodzeniu po stopniach wymieniają nazwy kolorów poszczególnych stopni.
„CO SPADA, A CO NIE?”
Na blacie stolika leżą różnorodne, odpowiednio dobrane przedmioty: metalowy klucz, kasztan, metalowa przykrywka do słoika, szklana butelka, wata, ptasie pióro, kawałek styropianu, kartka papieru, kawałek folii aluminiowej, kamyk. Zachęcamy dzieci, aby wystąpiły w roli wiatru. Stojąc z jednej strony stołu dmuchają na leżące na stole przedmioty. Obserwują, jak jedne z nich spadają na podłogę, inne zaś nie. Co się stało?
„MIERZYMY CZAS”
Robimy stożek z papieru i w ścięty czubek wkładamy słomkę. Powstały lejek wkładamy otwór przeźroczystej butelki. Dzieci wsypują kolejno piasek z naczyń o różnej wielkości (nakrętka, łyżka, kubek od jogurtu) i obserwują, ile czasu trwa przesypywanie piasku. Mogą odmierzać czas liczbą klaśnięć.
„KTO SZYBCIEJ?”
W misce z wodą kilkoro dzieci ustawia łódki, np. z korka, z papieru. Na sygnał każde dmucha w żagle swej łódki. Wygrywa ten, kto pierwszy dotrze do wyznaczonego celu.