MISJA PRZEDSZKOLA
Przedszkole WSG „Uniwersytet Dziecięcy” pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze, kształcące, wspomaga wszechstronny rozwój dziecka – intelektualny, emocjonalny i fizyczny, zgodny z jego indywidualnymi potrzebami i możliwościami w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa. Celem edukacji przedszkolnej jest przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole. Placówka pełni również funkcje doradcze i wspomagające działania rodziców, zapewnia im udział w kształtowaniu wizerunku placówki, a także integruje społeczność przedszkola ze środowiskiem lokalnym. Staramy się, aby każde dziecko czuło się kochane, akceptowane i szczęśliwe, a także przygotowane do przeżywania sukcesu, ale i do radzenia sobie z niepowodzeniami. Wysokiej jakości opieka dydaktyczna i wychowawcza sprzyja osiąganiu przez dziecko pełnych możliwości rozwojowych. Przedszkole kształtuje postawę twórczą, kompetencje społeczne i językowe, prowadzi intensywną inkulturację językową w zakresie języka angielskiego, uczy odróżniać dobro od zła, dba o promowanie zachowań przyjaznych wobec świata przyrody, proekologicznych, prozdrowotnych, tożsamości regionalnej oraz narodowej.
Nasze hasło brzmi: Nie zmuszajmy dzieci do aktywności, lecz wyzwalajmy aktywność.
Nie każmy myśleć, lecz twórzmy warunki do myślenia.
Nie żądajmy, lecz przekonujmy.
Pozwólmy dziecku pytać i powoli rozwijać jego umysł tak, aby samo wiedzieć chciało.
Janusz Korczak
WIZJA PRZEDSZKOLA
Organizacja oraz zasoby rzeczowe i osobowe przedszkola
Zatrudniona kadra charakteryzuje się wysokimi kompetencjami pedagogicznymi, które systematycznie rozwija. Umiejętnie łączy teorię z praktyką poprzez realizację zadań na uczelni (prowadzenie wykładów i ćwiczeń) oraz pracę z dziećmi w przedszkolu. Sprawnemu rozwiązywaniu problemów i tworzeniu nowych perspektyw służą zespoły zadaniowe. Nauczyciele dbają o zapewnienie życzliwego klimatu do współdziałania, a także o doskonalenie organizacji przebiegu edukacji i wspomagania dzieci. Przedszkole systematycznie współpracuje z psychologiem, logopedą oraz specjalistą w zakresie gimnastyki ogólnorozwojowej z elementami korektywy, zapewniając dzieciom warunki do prawidłowego rozwoju, a także z jednostkami uczelniami udzielającymi metodycznego i merytorycznego wsparcia, co podkreśla akademicki charakter placówki. Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie. Przedszkole dysponuje bardzo dobrą bazą lokalowo-dydaktyczną, tym samym sprzyja realizacji przyjętych programów w sposób atrakcyjny dla dziecka. W nowocześnie wyposażonej placówce organizowane są kąciki zainteresowań, które zachęcają dzieci do swobodnej zabawy. Placówka posiada dobrze wyposażony plac zabaw, m.in. w tablice aktywności, sprzyjające jej ukierunkowanemu wyzwalaniu. Przedszkole usytuowane jest na terenie akademickiego kampusu WSG i korzysta z jego bogatej infrastruktury. Dzieci mają swobodny dostęp do boiska sportowego, sali gimnastycznej oraz teatralnej, co sprawia, że prowadzone zajęcia budzą ciekawość i zainteresowania dziecka.
Istota procesów zachodzących w przedszkolu i efekty
Aby zapewnić optymalne warunki rozwojowe, nauczyciele prowadząc systematyczne obserwacje, monitorują indywidualny rozwój każdego dziecka. Dbają o stworzenie warunków do stymulowania jego aktywności oraz kształtowania zdolności i zainteresowań. Proces edukacji i wspomagania rozwoju prowadzi do osiągnięcia przez dziecko gotowości szkolnej, którą przedszkole diagnozuje. W zależności od wyników, nauczyciele podejmują oddziaływania korygujące oraz wspomagające rozwój dziecka. Dodatkowo specjalistyczną diagnostykę oraz działania uwzględniające potrzeby dzieci, prowadzą systematycznie współpracujący z placówką – psycholog i logopeda. Oferta zajęć w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także umożliwia rozwój zainteresowań i uzdolnień dzieci. Placówka zapewnia bogatą ofertę zajęć dodatkowych, zgodne z oczekiwaniami i potrzebami dzieci oraz rodziców. Wykaz zajęć jest ustalany na początku roku po konsultacjach z rodzicami.
Do podstawowych zasad pracy przedszkola należą:
Placówka promuje zachowania przyjazne przyrodzie – uczy szacunku do świata roślin i zwierząt. Dzieci przygotowywane są do dbałości o zdrowie i aktywności w naturalnym otoczeniu. Aktywnie i wielozmysłowo poznają przyrodę, uczą się ją rozumieć, kochać, szanować, a także korzystać z jej zasobów dla zdrowia i zaspokajania potrzeb. Z promowaniem zachowań przyjaznych przyrodzie łączy się kształtowanie postawy proekologicznej poprzez tworzenie okazji do: obserwowania i oglądania, poznawania i przeżywania, doświadczania i badania, wypowiadania się oraz działania i tworzenia. Nauczyciele kształtują tożsamość narodową i regionalną wychowanków oraz poczucie przynależności do wspólnoty europejskiej. Prowadzą planowy proces wychowawczy oparty na wartościach, kształtują kompetencje społeczne dzieci, uczą odróżniać dobro od zła. Placówka tworzy warunki do rozwijania samodzielności i działalności dzieci, w tym aktywności twórczej w różnorodnych formach działalności. Stwarza także warunki do intensywnej inkulturacji w zakresie języka obcego nowożytnego, przygotowując dzieci do posługiwania się językiem angielskim.
Wykaz metod stosowanych w przedszkolu
Wykorzystywane metody i formy pracy z dziećmi są nowoczesne i zapewniają im atrakcyjny, twórczy oraz aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.
Metody czynne
Metody oglądowe
Metody słowne
W przedszkolu prowadzone są również innowacyjne zajęcia umuzykalniające realizowane według założeń koncepcji Edwina E. Gordona, rozwijające uzdolnienia i kompetencje muzyczne dzieci w oparciu o proces audiacji, prowadzący do rozumienia muzyki, a także kształtujące ich muzykalność oraz zainteresowania muzyczne.
Dodatkowo codzienna praktyka pedagogiczna wzbogacona została o nowatorskie toki metodyczne realizowane według:
Współpraca ze środowiskiem i rodzicami
W naszym przedszkolu rodzice mają możliwość obserwowania dzieci w działaniu, a także włączania się w różne formy aktywności, do których należą m.in. udział w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”, warsztaty twórcze i festyny z ich udziałem. Współpracują w sprawach przedszkola i wyrażają opinie na temat jego pracy. Mają wpływ na koncepcję pracy placówki, ofertę zajęć dodatkowych, planowanie wyjazdów edukacyjnych oraz organizację ważnych wydarzeń w przedszkolu. Nauczyciele wspomagają rodziców w wychowaniu i podejmują działania sprzyjające skutecznemu przepływowi informacji, co sprzyja ujednoliceniu procesów wychowania i edukacji. Budowanie współpracy opartej na wsparciu, życzliwości i akceptacji ułatwia podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz pracy placówki. Przedszkole włącza się w różne inicjatywy podejmowane na rzecz środowiska m.in. zbiórki dla schroniska zwierząt, zbiórka nakrętek dla chorego dziecka, uwzględniając jego potrzeby. Dzieci biorą również czynny udział w akcjach charytatywnych np. Świąteczna paczka. Podejmują także współpracę z przedszkolami, placówkami i organizacjami działającymi na rzecz edukacji.
Tradycje przedszkolne
Przedszkole posiada własne tradycje, które podkreślają jego odrębność i specyfikę (logo, kalendarz uroczystości i wydarzeń)
Przedszkole promuje swoją odrębność i specyfikę poprzez foldery informacyjne oraz media – prasę, telewizję i stronę internetową.
Sylwetka absolwenta:
Kierunki działania – priorytety: