Przedszkole Akademickie Uniwersytet Dziecięcy

Kliknij, aby przejść do strony WSG

Zabawy ruchowe ze śpiewem

 

"RĄCZKI DO GÓRY"

Rączki do góry, nóżki prościutkie.
A tak się bawią dzieci malutkie.
Piłeczki skaczą prosto do góry.
A tak po niebie pływają chmury.
Każdy się robi taki malutki.
To proszę państwa, są krasnoludki.

 

"KÓŁKO GRANIASTE"

Kółko graniaste, czworokanciaste (dzieci tworzę kółko i chwytają się za ręce).
Kółko nam się połamało (dzieci śpiewają piosenkę i idą w koło)
Cztery grosze kosztowało,
A my wszyscy BĘC! (na słowo BĘC przewracają się)

 

"PALUSZEK"

Tu paluszek, tu paluszek,
Kolorowy mam fartuszek.
Tutaj rączka, a tu druga,
A tu oczko do mnie mruga.
Tu jest buźka, tu ząbeczki,
Tu wpadają cukiereczki.
Tu jest nóżka i tu nóżka,
Chodź zatańczyć jak kaczuszka.

1. Dzieci stoją w kole lub półkolu i ilustrują ruchem słowa piosenki
2. Pokazują wskazujący palec prawej, a potem lewej reki
3. Obiema rękami chwytają fartuszek i kołyszą się
4. Wyciągają do przodu prawą i lewą rękę
5. Mrugają
6. Kładą dłonie na policzkach
7. Pokazują palcem usta
8. Głaszczą się po brzuchu
9. Wystawiają do przodu raz jedną, raz drugą nogę
10. Ruchem ręki zapraszają kolegę do tańca.

 

"MAŁO NAS"

Mało nas, mało nas do pieczenia chleba.
Jeszcze nam, jeszcze nam ciebie tu potrzeba.

1. Dzieci śpiewają piosenkę, idąc w kole
2. W środku znajduje się jedna osoba
3. Na słowa: ciebie tu potrzeba: zaprasza do wnętrza jedno dziecko
4. Ono wprowadza następne
5. Piosenkę powtarzamy wiele razy, aż wszystkie dzieci ponownie utworzą jedno koło.

 

"JULIANKA"

Moja Julianko, klęknij na kolanko,
Podeprzyj se boczki,
Chwyć się za warkoczyki.
Umyj się, uczesz się
I wybieraj, kogo chcesz.

1. Dzieci, idąc wkoło Julianki śpiewają piosenkę
2. Julianka: ilustruje ruchem słowa piosenki: klęka, kładzie ręce na biodrach, łapie się za włosy, udaje mycie i czesanie.
3. Na koniec Julianka wybiera następne dziecko, które wchodzi do środka koła i zabawa rozpoczyna się od nowa.

 

"MAM CHUSTECZKĘ"

1.Mam chusteczkę haftowaną, co ma cztery rogi.
Kogo kocham, kogo lubię, rzucę mu pod nogi.

2.Tej nie kocham, tej nie lubię, tej nie pocałuję.
A chusteczkę haftowaną tobie podaruję.

1. Dzieci ustawione w kole trzymają się za ręce.
2. Do środka wchodzi dziecko z chusteczką.
3. Pierwsza zwrotka – wszyscy śpiewają piosenkę idąc w kole.
4. Druga zwrotka – dziecko z chusteczką wskazuje różne osoby.
5. Na koniec kładzie chustkę przed wybranym dzieckiem.
6. Wybraniec bierze chustkę i wchodzi do środka koła.

 

"BALONIK"

Baloniku nasz malutki,
rośnij duży, okrąglutki.
Balon rośnie że aż strach,
Przebrał miarę, no i trach!

1. Dzieci trzymają się w kole za rączki i podchodzą wszystkie do środka koła.
2. Następnie, powtarzając podany wierszyk, cofają się - koło rośnie.
3. Na zakończenie balon - koło pęka i dzieci puszczając ręce upadają na podłogę.

 

"KARUZELA"

Chłopcy, dziewczęta, dalej śpieszmy się.
Karuzela czeka, wzywa nas z daleka.
Starsi już poszli, młodsi jeszcze nie.
Hejże ha, hejże ha! Spieszmy się.

(dzieci wysuwają na zmianę nogi do przodu, dotykając podłogi palcami, trzymają się za ręce tworząc koło)

Hej hopsa sa (wszyscy w kole podskakują)
Jak ona szybko mknie!
Hej dalej, dalej do zabawy spieszmy się!
(dzieci podskakując, posuwają się w prawo, a za drugim razem w lewo)

 

"STARY NIEDŹWIEDŹ"

Stary niedźwiedź mocno śpi,
stary niedźwiedź mocno śpi.
My się go boimy, na palcach chodzimy,
Jak się zbudzi to nas zje,
Jak się zbudzi to nas zje.
Pierwsza godzina niedźwiedź śpi,
Druga godzina niedźwiedź chrapie,
Trzecia godzina niedźwiedź łapie!!!

„Niedźwiedź” goni dzieci – dziecko schwytane, czy dotknięte przez „niedźwiedzia” wchodzi do koła i zabawa się powtarza.

 

"CHODZI LISEK KOŁO DROGI"

Zabawa w kole. Dzieci siedzą po turecku tak, żeby ich kolana stykały się. Jedno z dzieci chodzi na zewnątrz koła, inni mówią:

Chodzi lisek koło drogi,
Nie ma płaszcza, jest ubogi.
Kogo łapką przyodzieje,
Ten się nawet nie spodzieje!

Teraz chodzący dotyka głowy jednego dziecka i zaczyna uciekać, biegnąc po obwodzie koła. Siedzące dziecko podrywa się i stara się „lisa” złapać. „Lis” biegnie do miejsca („mieszkania”) dziecka i siada w jego miejsce. Maluch staje się nowym lisem i zabawa toczy się dalej. Jeżeli dziecko dogoni i złapie „lisa” może wrócić na swoje miejsce a lis szuka kogoś innego komu zechce zająć dom. Zabawa toczy się dalej.
Proszę zwrócić uwagę aby nic nie wystawało na zewnątrz koła (ręce) i aby nie było w pobliżu żadnych przedmiotów, o które biegnące dziecko mogłoby się rozbić.

 

"JEDZIE POCIĄG"

Jedzie pociąg z daleka na nikogo nie czeka,
konduktorze łaskawy zawieź nas do Warszawy.
Trudno, trudno to będzie pełno ludzi jest wszędzie.
Pięknie pana prosimy, jeszcze miejsca widzimy.
- A więc prędko wsiadajcie, do Warszawy ruszajcie.
U huuuu!

 

"WOOGIE BOOGIE"

Do przodu prawą rękę daj,
do tyłu prawą rękę daj,
Do przodu prawą rękę daj i pomachaj nią,
bo przy Boogie, Boogie, Boogie trzeba ładnie kręcić się
No i w dłonie klaskać też.
Raz, dwa, trzy
Woogie Boogie  Ole / x2
(do przodu: lewą rękę…. prawą nogę… lewą nogę… głowę… pupę… wszystko…daj.. itd.)

 

"GŁOWA RAMIONA"

Głowa, ramiona, kolana, pięty,
kolana, pięty, kolana, pięty,
Głowa, ramiona, kolana, pięty,
oczy, uszy, usta, nos.

 

"CO POTRAFIĘ?"

Rączki robią klap, klap, klap.
Nóżki robią tup, tup, tup.
Tutaj swoją główkę mam
I po brzuszku bam, bam, bam.
Buzia robi am, am, am.
Oczka patrzą tu i tam.
Tutaj swoją główkę mam
I na nosku sobie gram.

 

"PADA DESZCZ"

Pada pada deszcz,
wieje, wieje wiatr /x2
błyskawica - grzmot
błyskawica - grzmot
a nad nami kolorowa tęcza

(Deszcz pokazujemy poruszając rękoma z góry na dół, na błyskawicę klaszczemy, na grzmot tupiemy, a tęczę pokazujemy rękoma z jednego boku nad głową do drugiego).

 

"CZYSTY KOTEK"

Kotek, kotek łapki myje
buźkę, oczka, uszki, szyję.
A ja, a ja wraz z koteczkiem
piorę do noska chusteczkę.
Woda z kranu kap, kap, kap
piorę chustkę chlap, chlap, chlap.
Woda z kranu ciur, ciur ciur
piorę chustkę szur, szur, szur.

 

"KRASNOLUDKI"

My jesteśmy krasnoludki,
hopsa sa, hopsa sa!
Pod grzybkami nasze budki,
hopsa sa, hopsa sa!
Jemy mrówki, żabie łapki,
 oj tak tak, oj tak tak!
A na głowach krasne czapki,
to nasz znak, to nasz znak!
Gdy kto zbłądzi, to trąbimy:
tru tu tu, tru tu tu,
A kto senny to uśpimy:
lu lu lu, lu lu lu.
A kto skrzywdzi krasnoludka,
no no no, no no no!
To zapłacze niezabudka:
ojojoj, ojojoj!

 

"JADĄ, JADĄ MISIE"

Jadą, jadą misie, hop siup tra la la,
śmieją im się pysie, ha ha, ha ha ha!
Przyjechały do lasu, narobiły hałasu,
przyjechały do boru, narobiły rumoru.
Siedzą, siedzą misie, ho siup tra la la,
śmieją im się pysie, ha ha, ha ha ha!
A misiowa jak może prędko szuka w komorze,
plastry miodu wynosi, pięknie gości swych prosi.
Jedzą, jedzą misie…
Zjadły wszystkich plastrów sześć bis
i wołają: dajcie jeść!

 

 

Przedszkole - Wyższa Szkoła Gospodarki